„Trzeba podkreślić potrzebę powstawania i wartość muzeów kościelnych (…) kulturowych o inspiracji chrześcijańskiej po to, by dać konkretne oblicze i pamięć historyczną chrześcijaństwu”
(Jan Paweł II, Apel do uczestników II Plenarnego Zebrania Papieskiej Komisji ds. Kościelnych Dóbr Kultury, 25 X 1997, n. 3).
Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz Dekretem z dnia 4 listopada 2009 r., powołał komitet budowy Muzeum Jana Pawła II w Stalowej Woli. Owocem prac tego komitetu jest kolekcja pamiątek, której podstawę stanowią zbiory ks. prof. Wilhelma Gaja-Piotrowskiego, głównego pomysłodawcy Muzeum. Prace przy tworzeniu Muzeum powierzono parafii konkatedralnej pw. Matki Bożej Królowej Polski w Stalowej Woli, Kapitule Stalowowolskiej oraz Muzeum Diecezjalnemu w Sandomierzu we współpracy z Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli. Na czele zespołu realizującego to przedsięwzięcie stanął ks. bp Edward Frankowski, wieloletni duszpasterz w stalowowolskim kościele Matki Bożej Królowej Polski, przy którym Muzeum ma siedzibę.
Muzeum mieści się na parterze Domu Katechetycznego poświęconego przez ks. kard. Karola Wojtyłę, późniejszego papieża św. Jana Pawła II. Zbiory znajdują są w trzech salach wystawowych, dostępna jest sala kinowa, korytarz oraz pomieszczenia gospodarcze, które mogą zostać zaadoptowane do celów wystawowych.
W Muzeum eksponowane są kolekcje numizmatyczne, obiekty przekazane jako dar dobrowolny, a związane z dziedzictwem Jana Pawła II oraz dziedzictwem religijnym i patriotycznym społeczności lokalnej, pamiątki religijne minionych czasów oraz przedmioty posiadające łączność z działalnością Kościoła na terenie Stalowej Woli, Kapituły Konkatedralnej oraz NZSS Solidarność w Stalowej Woli.
Muzeum ma integrować i ożywiać działalność Kapituły Stalowowolskiej i Parafii pw. Matki Bożej Królowej Polski w Stalowej Woli, służyć jako ośrodek pomocniczy dla duchowieństwa oraz dla formacji religijnej i patriotycznej społeczności lokalnej, szczególnie młodzieży. Zbiory mają służyć misji ewangelizacyjnej Kościoła i kulturze Narodu.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Muzeum Jana Pawła II w Stalowej Woli, zwanym dalej „Muzeum” zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 17 maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29 /l989/, poz. 154) działa w ramach osobowości prawnej Parafii pw. Matki Bożej Królowej Polski w Stalowej Woli, zwana dalej „Parafią”, przy wsparciu Kapituły Konkatedralnej w Stalowej Woli, zwana dalej „Kapitułą”.
2. Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje Parafia. Organem zarządzającym Muzeum jest Dyrektor. Muzeum podlega Biskupowi Diecezjalnemu jako nadrzędnej władzy kościelnej.
3. Muzeum używa pieczęci okrągłej z wizerunkiem Jana Pawła II i napisem w otoku „Muzeum Jana Pawła II w Stalowej Woli”.
§ 2.
1. Siedzibą Muzeum jest budynek Domu Parafialnego przy bazylice konkatedralnej, Parafia pw. Matki Bożej Królowej Polski w Stalowej Woli, ul. ks. J. Popiełuszki 4.
2. Muzeum działa na terytorium Polski i poza jego granicami.
§ 3.
1. Muzeum działa na podstawie:
1.1. Konstytucji o Liturgii Świętej Sacrosanctum concilium z 4 grudnia 1963 r.
1.2. Kodeksu Prawa Kanonicznego z 25 stycznia 1983 r.
1.3. Instrukcji Litterae Circulares z 11 kwietnia 1971 r.
1.4. Norm postępowania w sprawie sztuki kościelnej wydanych przez KEP z 25 stycznia 1973 r.
1.5. Instrukcji KEP w sprawie zarządzania dobrami doczesnymi Kościoła z 25 sierpnia 2015 r.
1.6. Listu Okólnego o pastoralnej funkcji muzeów kościelnych z 15 sierpnia 2001 r.
1.7. Ustawy o muzeach z dnia 21 listopada 1996 r. (Dz.U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.)
1.8. Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz.U. z 2001 Nr 13, poz. 123 z późn. zm.)
1.9. Niniejszego statutu.
Rozdział II
Cel oraz zakres działania Muzeum
§ 4.
1. Zasadniczym celem działalności Muzeum jest gromadzenie, przechowywanie, opracowywanie, eksponowanie i udostępnianie dziedzictwa kulturowego i duchowego związanego z osobą Jana Pawła II, historią parafii, miasta, regionu oraz działalnością niepodległościową i społeczną Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Solidarność.
2. Cele określone w §4, pkt. 1. Muzeum realizuje w szczególności poprzez:
2.1. przechowywanie, zabezpieczanie i konserwowanie zgromadzonych obiektów muzealnych, materiałów dokumentacyjnych i archiwalnych, książek, rękopisów, druków i innych,
2.2. inwentaryzowanie, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych muzealiów i materiałów dokumentacyjnych,
2.3. prowadzenie badań naukowych i udostępnianie zbiorów dla celów naukowych i oświatowych,
2.4. organizowanie wystaw stałych i czasowych,
2.5. użyczanie i przyjmowanie w depozyt dóbr kultury zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2.6. organizowanie i prowadzenie działalności edukacyjnej, koncertów, przedstawień teatralnych, pokazów filmowych i multimedialnych,
2.7. organizowanie lub współorganizowanie akcji o charakterze charytatywnym, zjazdów, konferencji związanych z zakresem swej działalności,
2.8. opracowywanie opinii, ekspertyz i ocen oraz udzielanie wszelkich informacji związanych z zakresem działalności Muzeum,
2.9. prowadzenie działalności wydawniczej,
2.10. prowadzenie podręcznej biblioteki z zakresu sztuki kościelnej, muzealnictwa, konserwacji zabytków oraz własne archiwum,
2.11. współdziałanie w upowszechnianiu sztuki i nauki o sztuce kościelnej z osobami fizycznymi i prawnymi, oraz jednostkami organizacyjnymi realizującymi cele i zadania związane z ochroną polskiego dziedzictwa kulturowego.
Rozdział III
Organizacja Muzeum
§ 5.
1. Zbiory Muzeum są zgrupowane w następujących działach:
1.1. pamiątki papieskie,
1.2. historia parafii,
1.3. pamiątki i historia NSZZ Solidarność.
2. Rodzaj gromadzonych muzealiów:
2.1. rzeźba,
2.2. malarstwo,
2.3. grafika,
2.4. przemysł artystyczny (złotnictwo, sprzęt kościelny, tkaniny),
2.5. pamiątki historyczne, kulturowe (druki ulotne, plakaty, czasopisma, książki).
3. Muzeum przechowuje również:
3.1. księgi muzealne,
3.2. dokumentację opisową i fotograficzną eksponatów,
3.3. dokumentację archiwalną akt własnych.
§ 6.
1. Muzeum powiększa swe zbiory poprzez:
1.1. darowizny od osób lub instytucji,
1.2. depozyty obiektów z parafii, instytucji kościelnych i państwowych oraz od osób fizycznych,
1.3. zakup obiektów.
Rozdział IV
Administracja Muzeum
§ 7.
1. Na czele Muzeum stoi Dyrektor powoływany przez Proboszcza Parafii, po przeprowadzeniu konsultacji z Kapitułą i zatwierdzany przez Biskupa Diecezjalnego. W przypadku vacatu obowiązki Dyrektora pełni proboszcz Parafii.
2. Dyrektor zarządza całością Muzeum i przechowywanych zbiorów, czuwa nad jego mieniem i jest za nie odpowiedzialny.
3. Do zakresu obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
3.1. ogólne kierownictwo w sprawach organizacyjno-administracyjnych, oświatowych, naukowo-badawczych, finansowych i technicznych,
3.2. ogólny nadzór nad zbiorami i majątkiem Muzeum,
3.3. reprezentowanie Muzeum na zewnątrz,
3.4. przedstawianie właściwym instytucjom, Biskupowi Diecezjalnemu, Parafii i Kapitule planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków finansowo-inwestycyjnych,
3.5. przedstawianie do oceny i zatwierdzenia przez Radę Muzealną rocznego projektu planu finansowego,
3.6. sprawowanie bezpośredniego kierownictwa nad pracownikami i określanie zakresu ich obowiązków,
3.7. tworzenie możliwości do podnoszenia kwalifikacji pracowników naukowych.
4. Proboszcz, na wniosek Dyrektora Muzeum i za zgodą Biskupa Diecezjalnego zatrudnia i zwalnia pracowników Muzeum.
5. Dyrektor składa Biskupowi Diecezjalnemu coroczne sprawozdania z całokształtu działalności Muzeum oraz rozliczenie finansowe do 1 lutego po roku sprawozdawczym.
6. Dyrektor stosuje się do Dekretu Biskupa Sandomierskiego Krzysztofa Nitkiewicza z dn. 10.08.2015 r. O obowiązkach i wynikających z nich uprawnieniach Dyrektora Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu w zakresie właściwym Muzeum.
§ 8.
1. Organem doradczym i opiniodawczym jest Rada Muzeum.
2. Członków Rady Muzeum powołuje Biskup Diecezjalny, na wniosek Kapituły.
3. W skład Rady Muzeum wchodzą:
3.1. z urzędu: Dziekan Kapituły, Proboszcz Parafii, Dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu,
3.2. z mianowania: przedstawiciele życia kulturalnego w diecezji sandomierskiej w liczbie nie przekraczającej sześciu osób.
4. Rada Muzeum działa w trybie i na zasadach określonych w art. 11 Ustawy o muzeach.
5. Do zadań Rady Muzeum należy opiniowanie i wnioskowanie spraw związanych z działalnością naukową i oświatową Muzeum, a w szczególności:
5.1. ocena ogólnej działalności Muzeum,
5.2. składanie wniosków dotyczących usprawnienia działalności Muzeum,
5.3. omawianie metod gromadzenia zbiorów, ich konserwacji i ekspozycji,
5.4. opracowywanie programu badań naukowych,
5.5. kontrola w zakresie merytorycznym działalności Muzeum.
6. Radę Muzeum zwołuje Dyrektor. Posiedzenia Rady odbywają się przynajmniej raz w roku.
§ 9.
1. Dyrektor Muzeum i Rada Muzeum powoływani są na okres 4 lat. W szczególnych przypadkach Dyrektor może być odwołany w trakcie trwania kadencji przez Biskupa Diecezjalnego na wniosek Proboszcza lub Kapituły.
Rozdział V
Gospodarka finansowa
§ 10.
1. Muzeum prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w Ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. Podstawą działalności gospodarczej Muzeum jest plan przygotowany przez Dyrektora i zatwierdzony przez Parafię i Kapitułę.
3. Główne koszty utrzymania Muzeum ponosi Parafia i Kapituła.
4. Przychodami Muzeum są:
4.1. wpływy z prowadzonej działalności statutowej,
4.2. dotacje miejskie, samorządowe, państwowe i europejskie,
4.3. środki otrzymywane od osób fizycznych, prawnych oraz z innych źródeł.
5. Muzeum może prowadzić dodatkową działalność gospodarczą na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
6. Działalność określona w §10, pkt. 5 może być prowadzona w szczególności w zakresie:
6.1. sprzedaży biletów, pamiątek,
6.2. działalności wydawniczej,
6.3. działalności edukacyjnej,
6.4. usług fotograficznych,
6.5. usług konserwatorskich,
6.6. wynajmu pomieszczeń,
6.7. wynajmu sprzętu wystawienniczego,
6.8. organizacji konferencji, sympozjów i wydarzeń kulturalnych.
7. Majątek Muzeum oraz środki uzyskane z działalności gospodarczej mogą być wykorzystane wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej Muzeum.
§ 11.
1. Czynności prawne w imieniu Muzeum wykonuje Parafia na wniosek Dyrektora.
2. Po stronie Parafii jest nadzór nad majątkiem trwałym Muzeum, utrzymanie pomieszczeń wraz z otoczeniem we właściwym stanie zgodnie z przeznaczeniem, zabezpieczenie muzealiów przed zniszczeniem lub kradzieżą.
3. Środki finansowe Muzeum gromadzone są na rachunku bankowym Parafii.
§ 12.
1. Muzeum może przekazać za zgodą Biskupa Diecezjalnego i Kapituły niektóre obiekty do użytku ewangelizacyjnego lub kultowego parafiom w formie depozytu, po zawarciu umowy na piśmie.
2. Muzealia znajdujące się w Muzeum, a odbiegające treścią i formą od zaprogramowanych zbiorów, mogą być zbywane, po zaopiniowaniu przez Radę Muzealną oraz za zezwoleniem Biskupa Diecezjalnego, przy zachowaniu obowiązujących przepisów dotyczących alienacji majątku kościelnego.
Rozdział VI
Przepisy końcowe
§ 13.
1. Regulamin wewnętrzny Muzeum, ustalony przez Dyrektora, i zatwierdzony przez Parafię, po konsultacji z Kapitułą określa sprawy nie objęte statutem.
2. Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum może dokonać Biskup Diecezjalny po konsultacji z Parafią i Kapitułą.
3. Wszelkie zmiany w statucie wymagają zatwierdzania przez Biskupa Diecezjalnego w formie pisemnej.
§ 14.
1. Statut wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Biskupa Diecezjalnego.
Statut powyższy zatwierdzam. Sandomierz, dnia 12 marca 2016 r.
+ Krzysztof Nitkiewicz
Biskup Sandomierski
ks. Paweł Bielecki
Kanclerz
Plik | Opis | Rozmiar pliku | Pobrania |
---|---|---|---|
![]() | 3 MB | 123 |